Search This Blog

datang melawat

Rakan Blogger

About Me

My photo
kangar, perlis, Malaysia
Assalamualaikum... terima kasih pada yang sudi datang menjenguk blog saya... Nama sebenar Nor Asmah Binti Hussin... Nama Blogger saya Hang Li Po... Kenapa Hang Li Po??? hehe sebab saya Sepet... tapi sepenuhnya melayu ok.... Anak kepada En Hussin Dan Puan Maznah... Isteri kepada En NorHafifi Bin Abdul Muthalib... Ummi Kepada Muhammad Aiman Hakim dan Afrina Zara Batrisyia.... Kakak Kepada Amirah dan Afiqah Najihah.... penulisan adalah minat saya... sebarang pertanyaan bolehlah email kepada saya norasmah2787@gmail.com.... sekian terima kasih

Monday, August 16, 2010

16/08/2005, 5 TAHUN YANG LALU...

16/08/2005, 4 TAHUN YANG LALU...

16/08/09 tepat pukul 3.15 ptg genaplah lima tahun mohd aiman hakim bergelar anak yatim...
pilu hati li po tak kala teringat peristiwa 5 tahun lalu...
5 tahun dulu li po baru ja sambung belajar di politeknik perlis ( 2005) sem 1....
sebelum li po daftar sebagai pelajar arwah kakak li po tengah sakit dan akim baru berumur 7 bulan... sebelum li po bergelar student ptss, li po lah yang selalu menjaga akim memandangkan arwah kakak li po tgh sakit...
tiap2 malam li po lah yang selalu
dodoikan akim ang buatkan akim susu.. li po jaga akim seperti anak li po sendiri... KESIANKAN, anak kecil YANG BELUM MENGENAL DUNIA SEPENUHNYA kena harungi semua ini...

saat-saat titisan air mata ke bumi...


tepat pukul 3.30 ptg, 16/08/05, khamis dalam kelas aplikasi komputer li po menerima panggilan dari mak dan mak memberitahu yang kakak (Hartini bt Hussin) telah kembali ke rahmatullah tepat pukul 3.15 ptg tadi... terdengar esak tangis mak di hujung talian... tak terungkap kata-kata pabila terdengar berita yang amat memilukan itu.... li po terdiam dan terdengar mak suruh bersiap kerana sebentar lagi ayah akan datang ambil li po di hostel... lepas talian putus li po terus ke meja lect li po dan meminta kebenaran pulang dan memberitahu pekara yang terjadi...
li po terus ke hostel dan tunggu kedatangan ayah li po... di atas tangga kafe hostel li po menangis teresak-esak... tiada kata yang dapat li po gambarkan bertapa pilunya hati li po...
apabila ayah sampai terus li po peluk ayah dan melepaskan kepiluan di dada ayah... ayah menasihati bersabarlah Allah Lebih sayangkan Kakak lg...

pabila li po sampai di muka pintu terdengar suara tangisan seorang anak yatim yang baru kehilangan ibunya... li po terus ambil anak kecil itu dan memelukya seerat mungkin... tangisanya semakin reda... li po bagi akim makan mungkin mak tak sempat nak beri akim mkn kerana sibuk dengan arwah kakak... pabila kekenyangan anak kecil yang baru kehilangan ibu itu terus terlena di dalam buai... li po masuk kebilik air dan berwuzuk untuk menunaikan solat asar... li po sedekah kan doa untuk arwah kakak semoga dia tenang menhadap Allah nanti...
seusai solat li po masuk kebilik di mana kakak di tempatkan namun li po tak berdaya untuk menatap wajah kaku yang tenang umpama sedang tidur itu.... li po keluar dan mendapatkan mak terus memeluk mak sambil teresak-esak menangis... ma
k menenangkan li po..
li po masuk semula ke dalam bilik dan membaca surah yasin buat arwah kakak semoga dia tenang untuk menhadap yang Maha Esa nanti...
li po bertanya mak, kakakku yang sulung (Haliza bt Hussin) dah di beritahu tentang kematian ini dan mak menjawab sudah diberi tahu... mungkin awal subuh nanti kakak akan sampai....
li po tak henti-henti menghadiahkan surah yasin buat arwah kakak...
tepat pukul 5.30 pagi disubuh yang henin terdengar tangisan kakak yang baru tiba dari kemaman terangganu... suasana bertukar menjadi semakin pilu semula...

saat-saat kembalinya arwah kakak kepada yang Maha Esa...

tepat pukul 10.10 pagi., 17/08/05 jumaat arwah kakak selamat di kebumikan....


5 tahun kemudian, 16/08/2009

akim telah berumur 5 tahun 8 bulan, sudah tadika, sudah petah berbicara, sudah pandai mengeja dan mengenal huruf ABC dan123, sudah pandai segala-galanya seiring usianya...
bagi li po akim adalah segala-galanya... kasih sayang yang li po curahkan seperti anak li po sendiri memandang panggilan yang digunakan untuk li po adalah Ummi... " Ummi... akim nak beli buku, Ummi, akim tak dak lagi buku ni, ummi... ummi akim nak mainan nie..." itu antara dialog yang selalu terbit dari mulut sikecil yang dahagakan belaian seorang ibu.. kalau li po pulang lewat kerja mesti banyak saja soalan darinya... penat pun hilang pabila melihat keceriaan di wajah akim... kalau di tanya, akim anak sapa?? nanti akan dijawabnya, " akim anak ummi la"... " kenapa anak ummi plak??" di jawabnya pula " dah ibu akim mati,jadi akim anak ummi la...""
aduh... tersentuh hatiku tak kala jawapan itu yang didengari dari mulut si kecil yang belum mengenal erti kematian yang sebenarnya.. namum akakn ku pikul tanggungjawab yang di tinggalkan oleh arwah kakak supaya menjaga dan memberi didikan supaya akim menjadi manusia yang berguna suatu hari nanti... hanya itu harapanku kepada anak yantim yang bernama Mohd Aiman Hakim B. HAslizam...
semoga roh arwah kakak tenang di sana dan tergolong didalam golongan orang-orang yang bertaqwa... amin...

sesungguhnya Ummi terlalu sayangkan akim...
jadilah insan yang berguna suatu hari nanti...

sekian dulu coretan li po untuk kali ini...

air mata mengalir di pipi tak terasa,
mengenangkan arwah dan akim,
moga kakak tenang mengadap yang Maha Esa,
kami disini takhenti utuskan doa.. amin...

air di pipi, update semula 15/08/2010, 10.52 pm,home...
puteri_ Li Po..

No comments:

Usia My Life

Daisypath Friendship tickers

Saat Cinta Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Aiman Hakim

Daisypath Happy Birthday tickers

Afrina Zara Batrisyia

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers