Search This Blog

datang melawat

Rakan Blogger

About Me

My photo
kangar, perlis, Malaysia
Assalamualaikum... terima kasih pada yang sudi datang menjenguk blog saya... Nama sebenar Nor Asmah Binti Hussin... Nama Blogger saya Hang Li Po... Kenapa Hang Li Po??? hehe sebab saya Sepet... tapi sepenuhnya melayu ok.... Anak kepada En Hussin Dan Puan Maznah... Isteri kepada En NorHafifi Bin Abdul Muthalib... Ummi Kepada Muhammad Aiman Hakim dan Afrina Zara Batrisyia.... Kakak Kepada Amirah dan Afiqah Najihah.... penulisan adalah minat saya... sebarang pertanyaan bolehlah email kepada saya norasmah2787@gmail.com.... sekian terima kasih

Monday, August 16, 2010

16/08/2005, 5 TAHUN YANG LALU...

16/08/2005, 4 TAHUN YANG LALU...

16/08/09 tepat pukul 3.15 ptg genaplah lima tahun mohd aiman hakim bergelar anak yatim...
pilu hati li po tak kala teringat peristiwa 5 tahun lalu...
5 tahun dulu li po baru ja sambung belajar di politeknik perlis ( 2005) sem 1....
sebelum li po daftar sebagai pelajar arwah kakak li po tengah sakit dan akim baru berumur 7 bulan... sebelum li po bergelar student ptss, li po lah yang selalu menjaga akim memandangkan arwah kakak li po tgh sakit...
tiap2 malam li po lah yang selalu
dodoikan akim ang buatkan akim susu.. li po jaga akim seperti anak li po sendiri... KESIANKAN, anak kecil YANG BELUM MENGENAL DUNIA SEPENUHNYA kena harungi semua ini...

saat-saat titisan air mata ke bumi...


tepat pukul 3.30 ptg, 16/08/05, khamis dalam kelas aplikasi komputer li po menerima panggilan dari mak dan mak memberitahu yang kakak (Hartini bt Hussin) telah kembali ke rahmatullah tepat pukul 3.15 ptg tadi... terdengar esak tangis mak di hujung talian... tak terungkap kata-kata pabila terdengar berita yang amat memilukan itu.... li po terdiam dan terdengar mak suruh bersiap kerana sebentar lagi ayah akan datang ambil li po di hostel... lepas talian putus li po terus ke meja lect li po dan meminta kebenaran pulang dan memberitahu pekara yang terjadi...
li po terus ke hostel dan tunggu kedatangan ayah li po... di atas tangga kafe hostel li po menangis teresak-esak... tiada kata yang dapat li po gambarkan bertapa pilunya hati li po...
apabila ayah sampai terus li po peluk ayah dan melepaskan kepiluan di dada ayah... ayah menasihati bersabarlah Allah Lebih sayangkan Kakak lg...

pabila li po sampai di muka pintu terdengar suara tangisan seorang anak yatim yang baru kehilangan ibunya... li po terus ambil anak kecil itu dan memelukya seerat mungkin... tangisanya semakin reda... li po bagi akim makan mungkin mak tak sempat nak beri akim mkn kerana sibuk dengan arwah kakak... pabila kekenyangan anak kecil yang baru kehilangan ibu itu terus terlena di dalam buai... li po masuk kebilik air dan berwuzuk untuk menunaikan solat asar... li po sedekah kan doa untuk arwah kakak semoga dia tenang menhadap Allah nanti...
seusai solat li po masuk kebilik di mana kakak di tempatkan namun li po tak berdaya untuk menatap wajah kaku yang tenang umpama sedang tidur itu.... li po keluar dan mendapatkan mak terus memeluk mak sambil teresak-esak menangis... ma
k menenangkan li po..
li po masuk semula ke dalam bilik dan membaca surah yasin buat arwah kakak semoga dia tenang untuk menhadap yang Maha Esa nanti...
li po bertanya mak, kakakku yang sulung (Haliza bt Hussin) dah di beritahu tentang kematian ini dan mak menjawab sudah diberi tahu... mungkin awal subuh nanti kakak akan sampai....
li po tak henti-henti menghadiahkan surah yasin buat arwah kakak...
tepat pukul 5.30 pagi disubuh yang henin terdengar tangisan kakak yang baru tiba dari kemaman terangganu... suasana bertukar menjadi semakin pilu semula...

saat-saat kembalinya arwah kakak kepada yang Maha Esa...

tepat pukul 10.10 pagi., 17/08/05 jumaat arwah kakak selamat di kebumikan....


5 tahun kemudian, 16/08/2009

akim telah berumur 5 tahun 8 bulan, sudah tadika, sudah petah berbicara, sudah pandai mengeja dan mengenal huruf ABC dan123, sudah pandai segala-galanya seiring usianya...
bagi li po akim adalah segala-galanya... kasih sayang yang li po curahkan seperti anak li po sendiri memandang panggilan yang digunakan untuk li po adalah Ummi... " Ummi... akim nak beli buku, Ummi, akim tak dak lagi buku ni, ummi... ummi akim nak mainan nie..." itu antara dialog yang selalu terbit dari mulut sikecil yang dahagakan belaian seorang ibu.. kalau li po pulang lewat kerja mesti banyak saja soalan darinya... penat pun hilang pabila melihat keceriaan di wajah akim... kalau di tanya, akim anak sapa?? nanti akan dijawabnya, " akim anak ummi la"... " kenapa anak ummi plak??" di jawabnya pula " dah ibu akim mati,jadi akim anak ummi la...""
aduh... tersentuh hatiku tak kala jawapan itu yang didengari dari mulut si kecil yang belum mengenal erti kematian yang sebenarnya.. namum akakn ku pikul tanggungjawab yang di tinggalkan oleh arwah kakak supaya menjaga dan memberi didikan supaya akim menjadi manusia yang berguna suatu hari nanti... hanya itu harapanku kepada anak yantim yang bernama Mohd Aiman Hakim B. HAslizam...
semoga roh arwah kakak tenang di sana dan tergolong didalam golongan orang-orang yang bertaqwa... amin...

sesungguhnya Ummi terlalu sayangkan akim...
jadilah insan yang berguna suatu hari nanti...

sekian dulu coretan li po untuk kali ini...

air mata mengalir di pipi tak terasa,
mengenangkan arwah dan akim,
moga kakak tenang mengadap yang Maha Esa,
kami disini takhenti utuskan doa.. amin...

air di pipi, update semula 15/08/2010, 10.52 pm,home...
puteri_ Li Po..

Sunday, August 15, 2010

hari ini kisah semalam tetap muncul...

assalamualaikum... selamat berpuasa..
rasanya dah lama sgt Li po xberkunjung di laman sesawang ni...
mcm dh bersawang rasanya...
apa pun sebelum terlambat Li po nk ucapkan selamat
menjalani ibadah puasa bagi semua umat islam di dunia ini...
moga Ramadhan Kali ini lebih bermakna dan
Amalan ibadat kita lebih baik dri Ramadhan yang lalu...
Amin... beramal ibadatlah di ramadhan kali ini seandainya
ramadhan kli ini adalah yang terakhir buat kita...
alngkah rugi...

siapa tahu kan??? ;-)
Li po harap segala amal ibadat yang Li po lakukan
sepanjang Ramadhan kali ini Diterima Allah s.w.t...amin..

hari ini Li Po nk kongsikan mcm2 cerita yang memerlukan
kekuatan Li po utk bercerita...
ianya smua berkaitan dengan ramadhan...
sesungguhnya di Ramadhan yang Mulia ini pelbagai ujian telah Li po lalui...
apapun Li po anggap itu semua sebgai tanda kasih syg Allah kpda Li po...
Li po tabah menghadapi semua ujian itu...

-
-
-

cerita pertama...;-)
Family Li po pernah diuji dngan ujian yang
agak berat Bla Arwah Kakak Li po sakit tenat Sepanjang ramadhan...
bg kami ramadhan thun 2001 terlalu sukar utk dihadapi...
tp kami sekeluarga tbah dngan ujian tersebut...
namun itu smua sudah berlalu, sedangkan arwah kakak
Li po sudah kembali kepadaNya...
Li po Redha dgn smua itu....

-
-
-

cerita kedua...;-)

Li po da krisis hati dngan seseorg yg pnah syg suatu ketika dlu...
apapun kisah itu telah berlalu dan dia sdah
tdak mmberi apa2 erti dlm hati Li po lagi buat msa ni...
kerna segalahnya sudah berlalu...
bak kata seseorg yg kini amat Li po syngi
" HIDUPLAH DALAM REALITI"
so realitinya skrng ini Li Po hnya Sygkan dia
dan dialah dihati Li po...
terima kasih buat insan yang bnyk beri Li po
semangat bngkit dr kekecewaan...
Li po amt hargai...
ILY...;-)

-
-
-
cerita ketiga...;-)

Ramadhan kali ini Li po da exam n paling Li po
sukar terima bla 1st paper exam Li po
pda trikh permergian arwah kakak Li po...
apa pun itu smua ujian dari Nya...
Li po berjaya jawab soalan dengan tenang disamping
semangat Arwah kakak yg inginkan Li po
berjaya seperti yang pernah dia ckp sblum dia pergi buat selamanya...
terima kasih juga Li po ucapkan buat keluarga,dia n sahabat
yg sentiasa memberi dorongan utk Li po terus berjaya...
terima kasih buat kalian semua...
hanya Allah Yang dpt mmbalas...;-)

-
-
-

inilah cerita disebalik ramdhan buat Li po...
apapun Li po rasa bahagia sgt ramadhan kali ini...
Li po berharap kebahagiaan ini kekal selamanya...

-
-
-

buat sumber inspirasi Li po;
mak ayah.... Li po syg selamanya...
hnya mak ayah yg terbaik...
halalkan setiap apa yg pernah Li po dpt dri mak ayah...
akn kukenang n blas setakat kemampuanku, wlaupun ku tahu
tidak mampu bgi dri ini utk mmbalas pengorbanan mak ayah...
hnya kebahagiaan yang mampu diberikan...

-
-
-

buat adik beradik dikala susah n senang;
apapun terjadi kta tetap bersaudara selamanya...
biarlah ssh sng kita bersama dan sma2
memberi kebahagiaan buat mak ayah...;-)

-
-
-

buat insan tercinta;-)
saya sayang awak...
saya rindu awak...
yakinlah dengan setiap apa yang saya cakapkan...
kini hanya kamu dihatiku...
janganlah sesekali mendustai hati ini...
kini saya makin yakin dengan hati saya...
semakin hari semakin sayang...
moga hubungan kita berpenhujung yang baik...
amin...



sweet, hang Li Po 16 0G0s 2010, 1.06 pm
home
sayang selamanya

Wednesday, August 4, 2010

keletihan kian terasa...

asslamualaikum... slmt ptg smua...
saat ini otak Li po rsa berat sgt..
ntah r apa yg Li po fkir pun Li po xtau...
yang Li po tau rsa serabut sgt saat ini...
mata rasa pedih sb xckup tdo...
Ya Allah kuatkanlah semangat hambaMu ini...
berikanlah aku pertunjukMu...
berikanlah pertunjuk yang benar dlm setiap apa yg
Li po Lakukan...
kadang2 Li po rsa bahagia sgt, tp kdng2 Li po rasa derita sgt...
knapa ini smua harus berlaku pada Li po..
rasa xbermaya sgt ari ni dngan keja yang bertimbun...
ntahlah... saat ini Li po hnya perlukan sebuah ketenangan...
dh2... nk settlekan keja yg berlambak 2...
dush3... migrain pergi la ko jauh2...


hang li po... 3.33 pm 04 ogos..
skd
bila hati kecil berbicara...

Monday, August 2, 2010

kesibukan yang bkal dihadapi minggu nie...

assalamualikum... selamat malam semua...;-)
tiba2 rsa gatal lak tngan nk berceloteh kt cni...
tba2 hti rasa bahagia sgt...
Li po Harap kekalkanlah kebahgiaan yg Li po kecapi sekarang hngga akhir hyat...
amin...
apa pun Li po nk cita kesibukan yg bakal Li po hdapi ujung mnggu ni...
hari sabtu mlm : kakak kwn Lipo kwen
ahad plak : kwan Li po ajak p bli brang utk wat hntaran kwen dia lpas raya nnt...
so hjung mnggu ni Li po rsa mcm xdk msa ja utk family Li po...
bla Li po dpt bwak mak p jln2 n shpng nie... xpa r..
bla2 yg Li po blik awal leh r bwk mak shpng mlm2 lg besh,...hehehe
sabar ya mak... sbnarnya Li po yg xsbar.. mak Li po ok ja....hehehe
k la sampai cni dlu ek...
Li po nk mula stdy...
kn rjin stdy klau nk berjaya...
btul x???

sekian... salam sayang utk smua...;-)

hang Li po, 11.26pm 02 ogos 2010
saat kebahgiaanku~~~

Sunday, August 1, 2010

exam oh exam...



salam... selamat pagi semua...;-)
di saat ini Li po msih lg blum tdo...
org tgah sedap tdo Li po msih lg bertelaah demi masa depan Lipo...
keletihan kian terasa...
dah r esok kerja..
apapun rintangan Li po tetap hadapi jua...;-)
hehehe tiba rsa rindu plak kt pakcik sy di saat ni...;-)
Mish u n luv u so much larling...ngee

so mulai ari ni Li po nk tumpukan lebih ckit masa kt stdy...
kna rjin stdy sb final dh nk dekat...huhu
doakan Lipo berjaya n dapat menjawab degan baik...
amin...



hang li po, 2.47 am 02 ogos 2010
my lovely bedroom...;-)
stdy mood








Usia My Life

Daisypath Friendship tickers

Saat Cinta Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Aiman Hakim

Daisypath Happy Birthday tickers

Afrina Zara Batrisyia

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers